FASA 20

FASA 20

Mutiara Kata

Dua Perkara Perlu Kita Lupakan, Lupakan Keburukkan Orang dan Lupakan Kebaikkan Kita. Dua Perkara Perlu Kita Ingat, Ingat Kebaikkan Orang dan Ingat Keburukkan Kita.

Aktiviti Luar & Dalam Negeri.


-------------------- Salam Sejahtera --------------------




-------------------- Salam Sejahtera --------------------

Friday, September 3, 2010

Letih Nakkan Kepastian!

Dendrobium lamellatum.


5 comments:

hakim72 said...

Dendro lamellatum bukan ke memiliki batang yang agak menipis? Saya rujuk kepada 'Vortex' dan 'Petrus Kurniawan'..pun jawapannya sama.

Makarimi Abdullah said...

Betul tu Kim. Maybe boleh rujuk ke Orchid Encylopedia, banyak maklumat di sana. Sekadar cadangan.

Orkid La said...

Buat pengatahuan saudara berdua, saya mempunyai berbagai versi berkenaan lamellatum ini. yang anda lihat ini berasal dari PNG dimana batang pokoknya memang nipis kehitaman & pokoknya berukuran 10 inci jika dibandingkan Versi Malaysia batangnya nipis kehijauan & antara 5-6 inci panjangnya. Terima Kasih.

hakim72 said...

saya difahamkan, di Malaysia ni ada beberapa jenis lamellatum mengikut aras ketinggian dari aras laut. misalnya yang saya dapat dari Gunung Berkelah mempunyai batang yang kehujauan tidak berapa nipis (leper) dan bilangan daun maksimum 3 helai dan tebal kehijauan, manakala yang saya dapat dari Kuala Rompin (berdekatan dengan pantai) mempunyai batang yang kekuningan, daun maksimum 4 helai pada satu batang dan nipis hujau kekuningan, seterusnya yang saya perolehi dari hutan Kuala Sedili pula berbatang bulat pada dasarnya (kecoklatan / kemerahan)dan akan menipis pada hujungnya, berbunga dalam bentuk gugus (segugus mengandungi 3-5 kuntum)dengan bilangan daun sehingga 7 helai.

Makarimi Abdullah said...

Terima kasih atas info ini, coz saya cuma ada 2 versi lamellatum, 1 dr semenanjung, 1 dr Sabah. Sp Sabah lebih hitam batang dan daunnya serta leper, bunga sedikit kemerahan.