FASA 20

FASA 20

Mutiara Kata

Dua Perkara Perlu Kita Lupakan, Lupakan Keburukkan Orang dan Lupakan Kebaikkan Kita. Dua Perkara Perlu Kita Ingat, Ingat Kebaikkan Orang dan Ingat Keburukkan Kita.

Aktiviti Luar & Dalam Negeri.


-------------------- Salam Sejahtera --------------------




-------------------- Salam Sejahtera --------------------

Friday, May 8, 2009

Pemberian Sahabat

Pokok orkid ni dapat dari Sahabat kat Utara Tanah Air, Katanya Coelogyne Grik. Dapat jer dah tau pokok ni Coel. asperata. Syukur padanya, dapat juga pokok dari Kgku. Sebut jer pasal pemberian dari sahabat ni lupa pula nak balas pokok kat sahabat ni.

Keadaan pokok ni pada mulanya sangat daif, kurus kering serta penuh dengan scale. Takpe, balik rumah buang semua daun. rendam sekejap dengan air yang dicampur Baja cap XYZ, ambil berus gigi yang tak digunakan tonyoh scale tu. ambik nko, suka sangat ngisap air pokok ni yer. sambil mulut sengit-sengit.... geram.

Ditoskan sekejap dlm 10-15 minit, ambil pasu besar. Masukkan perlite yang direndam dengan air campuran Baja Cap XYZ ke dalam pasu. Siram air seperti biasa setiap hari. Nahh... ni dia hasilnya, gemok pulak dia. Gumbira rasa dihati bila dah jadi gini. Keiki baru pun dah keluar dengan sihatnya.

2 comments:

Shida said...

amenda scale tu, teritip ker?

Orkid La said...

yer ler tu.