FASA 20

FASA 20

Mutiara Kata

Dua Perkara Perlu Kita Lupakan, Lupakan Keburukkan Orang dan Lupakan Kebaikkan Kita. Dua Perkara Perlu Kita Ingat, Ingat Kebaikkan Orang dan Ingat Keburukkan Kita.

Aktiviti Luar & Dalam Negeri.


-------------------- Salam Sejahtera --------------------




-------------------- Salam Sejahtera --------------------

Monday, August 10, 2009

Catasetum & Cycnoches.

Tengahari 9hb Ogos 2009, Orkidla berkesempatan meninjau-ninjau di Gerai depan. Banyak Catasetum & Cycnoches yang menarik dan Anak-anak pokok dijual disini. Persoalan disini 1. ID tak ada 2. Pastikah ini anaknya. Ohh.. risiko juga. Takper lah gamble jer, untung-untung dapat yang unit punya. kalau rugi masih dapat pokok orkid.
IMG_5539.jpg picture by shaifuls
_________________________________________________________
Selepas itu balik semula ke Gerai, datang la si Mak member ni tarik tanganku menuju ke Gerainya yang terletak berhampiran dengan Gerai
Orkidla.

Nyonya:- "Ehh.. Sifun aa. Lu angkat ini saya kasi consiment, lu kasi juan. Talak laku lu kasi balik. lu juan RM10 linggit. Saya tau lu melayu manyak juan ini pokok."

Orkidla:- "Okay loo..., belapa luit ni."

Nyonya:- "Itu belakang celita, lu angkat lulu."

Orkidla:- "Okay kasi 10 pokok dulu."

Nyonya:- "Haiya lu angkat semua."
Sambil mengeluarkan bakul dibawah meja.
1 bakul dlm anggaran 100 pokok.

Orkidla:- "Maikk aishh.. tak mau manyak la. kasi 20 dulu."

Nyonya:- "Okay loo.."

Bagi yang berminat gambar dibawah ini bunganya. anak-anak dijual dengan harga RM10. Anggaran berbunga dalam 3 ke 6 bulan bergantung pada tahap kesuburan pokok.

Dalam pada itu mata berkenan dengan spesis hutan ini, anak pokok tak ada cuma ada pokok indok sahaja. RM150. Orkidla cuba dapatkan ubi pokok ini, Nyonya ni suruh tanya anak dia. Hampa...... sebab anaknya berada di Danga Bay.

_________________________________________________________
Cycnoches Wine Delight 'J.E.M.' FCC/AOS, berbunga merah hati serta sangat wangi. Hari Sabtu 8hb Ogos 2009, Orkidla bawa 4 anak pokok untuk dijual. Belom sampai tengahari dah habis, hari berikutnya Orkidla order lagi dalam 20 pokok anak-anaknya sebab ada tempahan, hari Isnin Orkidla kena hantar ke KLCC dalam 8 pokok.
IMG_5525.jpg picture by shaifuls
Beli RM600 pokok-pokok untuk jualan, Tauke ladang happy. Nah lu angkat ini pokok free.
Catasetum ini berbunga setunggal. Ambil ajer le, orang dah kasi.
IMG_5547.jpg picture by shaifuls

No comments: