FASA 20

FASA 20

Mutiara Kata

Dua Perkara Perlu Kita Lupakan, Lupakan Keburukkan Orang dan Lupakan Kebaikkan Kita. Dua Perkara Perlu Kita Ingat, Ingat Kebaikkan Orang dan Ingat Keburukkan Kita.

Aktiviti Luar & Dalam Negeri.


-------------------- Salam Sejahtera --------------------




-------------------- Salam Sejahtera --------------------

Thursday, February 18, 2010

Masih Belajar

Cuti CNY baru-baru ni balik Kampung di Selatan Tanah Air. Ada juga jalan-jalan ke beberapa Nurseri, malangnya tutup. Balik rumah ambil gambar pokok orkid jiran.

Dendrobium ni tangkai kedua, yang pertama sudah kering

Dendrobium mini ni masih lagi mengekalkan keanggunannya walaupun terdapat beberapa kuntum sudah menampakkan tanda-tanda untuk layu.

Pagi-pagi hari Khamis 18hb Feb. 2010, cuba teknik AV (aperture priority) yang ada dalam Kamera Baru. Dengan Lens asal EF-S 18-55mm, setting aperture dengan merendahkannya kepada F5.6, orkidla dapat hasil seperti dibawah.

3 comments:

Aidy~Shahril said...

Salam bang,saya nak tanya..kenapa tumbesaran orkid di Rawang,Slgr lebih subur,cepat berbunga berbanding di K.trg?adakah sbb faktor area kawasan Rawang tu(berhampiran banjaran gunung)?ataupun faktor ketinggian dr paras laut n suhu?dan di k.trg adakah'salt wind'mpengaruhi tumbesaran orkid?jarak penanaman sekitar 1-2km dari laut(pantai).

Orkid La said...

Rasanya Aidy dah jawap soalan Aidy tu. Hehehe... Lebih mudah jika Aidy lihat bagaimana Bro. Rosli nanang orkid dia di Ganu. Tapi kunci paling mudah jika Aidy dapat adaptasikan keadaan sekitar seperti didalam hutan itu sendiri. Harap dapat membantu.

Aidy~Shahril said...

salam bro sifu,thanks for yourz advice..saya dah tengok dah cara penanaman bro otai rosli tu,tapi......ermm..ok more thanks bro..salam