FASA 20

FASA 20

Mutiara Kata

Dua Perkara Perlu Kita Lupakan, Lupakan Keburukkan Orang dan Lupakan Kebaikkan Kita. Dua Perkara Perlu Kita Ingat, Ingat Kebaikkan Orang dan Ingat Keburukkan Kita.

Aktiviti Luar & Dalam Negeri.


-------------------- Salam Sejahtera --------------------




-------------------- Salam Sejahtera --------------------

Wednesday, June 8, 2011

Nurseri Khazanah Rimba (Melaka)

Salam sejahtera, seperti yang dijanjikan sebelom ini. Orkidla pergi ke Nurseri Khazanah Rimba yang dimiliki oleh Kak Norehan. Sebelom sampai ke lokasi Orkidla minta tolong tunjuk arah dari Kak Sheila Hassan a.k.a Sheila Mambo. Setiba sahaja dilokasi kira-kira jam 9.46 pagi, masih tak dibuka lagi. Sebelom tu setup lokasi GPS dalam Smartphone Orkidla untuk rekod masa akan datang. Bagi mereka yang berminat untuk datang ke sini bolehlah ambil maklumat ini,

N: 02'15.680
E: 102'11.700
Elevation : +17m

Ambil keputusan pergi ke Alor Gajah, shopping sikit disana dan dalam jam 10.50 bergerak semula ke Tanjung Minyak. Setiba di Nurseri, maka bermulalah sessi suai kenal. Hihihi... selama ini kenal melalui telefon sahaja, akhirnya baru berjumpa dengan Akak Norehan ni. Agak sibuk sedikit Akak ni pagi ni, ada lori menghantar tanah. So Orkidla tak nak ganggu Cik Kak kita ni. Maka Orkila mulakan sessi bergambar sana-sini melayan diri.
Pandangan hadapan

Pasu Orkid yang kecil tu RM2.50 dan yang besar tu RM5.00.

Antara orkid yang berbunga yang menjadi tarikkan Orkidla,
Bulbophyllum biflorum

Bulbophyllum refractilingue

BL Hybrid.


Dendrobium bicaudatum

Dendrobium NoID

Dendrobium draconis - dibeli dengan harga RM35.00

Dendrobium tortile

Dendrobium NoID

Dendrobium Hybrid



Ionopsis series


Phalaenopsis bellina 1


Phalaenopsis bellina 2


Phalaenopsis bellina 3


Phalaenopsis borneensis

Phalaenopsis violacea series




Phalaenopsis Hybrid

Sebelom balik Tuan rumah bermurah hati memberi cenderahati kat Orkidla yang berupa sepasu orkid Stanhopea sp. Orkidla berbesar hati menerimanya dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada Kak Norehan. Dari gerak hati Orkidla kan pokok orkid ini adalah Stanhopea grandiflora.

Sebaik sahaja tiba di rumah Orkidla terus menukar pasu kepada Keratan Fern. Itu sahaja buat kali ini, sehingga ketemu dilain kali. Daaa...

5 comments:

wildorchid said...

La...... selalu balik Melaka tak tau pun nursery ni...lepas ni balaik kg melaka kena stanby duit lebih sikit la..hik..hik..

wildorchid said...

dah lamer ngidam...Stanhopea ni...

Orkid La said...

Hahaha...., sediakan duit bukan lebih sikit la, kena lebih banyak la. Dikatakan Stanhopea ni dibekalkan oleh seorang Dr. tu yang kena lebihkan banyak banyak duit.

Unknown said...

hari ni saya pegi nursery ni...tapi sayang seribu kali syg....xdpt beli sbb tuan empunya nursery keluar pegi meniaga kt lain...anak dier xbrani nk jual sbb xtau sgt pasal orkid...mmg meriah nursery ni ngan orkid hutan...mmg menggugat iman...kebetulan pegi melaka,tu yg singgah jap...mybe next time bole singgah lagi....

Orkid La said...

Hai Nisa, lain kali leh mai lagi.
ada ambil No HP akak tu? Boleh call dia.